Famagusta -"Spökstaden"

När jag, min bror, min farmor och min "plast"farfar Tord var i Cypern år 2001, så åkte vi på en mini-sightseeing på båt.
Väl på båten, efter att vi åkt ett bra tag så kom vi till en gräns där vi inte fick passera. Varför vi inte fick passera denna gräns var pga att vi kom för nära Famagusta "spökstaden".
Då vi som sagt var där 2001 så hade stadet legat öde i 27 år.
Kaffekoppar, kokande mat, öppna fönster. Ja allt lämnades precis som det var, då staden var tvungen att evaukeras.
Detta var så otroligt strikt med att inte låta någon komma förnära, inte ens journalister fick komma in i staden. De enda som fick komma innanför den s.k "Green-line"-gränsen var den turkiska armén och FN-trupper.
På våran sightseeing så berättade även våran guide att om vi korsade gränsen fanns det en stor risk att de turkiska soldaterna skulle skjuta mot oss, ta kaptenens män och ta självaste kapten till gisslan. Att de skulle ta honom till gisslan, det tror jag dock inte på.
Men väl när vi var vid gränsen, så såg man vakttorn på andra sidan. Där stod det soldater med kikare och stora gevär redo att inta position.
Jag vet inte speciellt mycket om detta, men jag tycker att det är otroligt intressant, en stad som legat öde såpass länge. Det är otroligt mäktigt att veta.


Famagusta -"Spökstaden"

Kommentarer
Postat av: issa

fasen va coolt! :P

precis! man ska liksom inte bry sig om vad alla går o snackar om . bara leva livet som man själv tänk det :)

2009-02-09 @ 21:41:02
URL: http://miniissaa.blogg.se/
Postat av: lovisa

Fick ni inte veta Varför den evakuerades?

2009-02-12 @ 21:57:23
URL: http://lovisap.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0