Beslutångest inför gymnasiet?



Idag har jag varit på valla hela dagen, stått hela dagen. Nu har jag alltså något så grymt ont i fötterna så jag vet inte vart jag ska ta vägen snart. Men det var väll antagligen värt det antar jag.
Vi var alltså på valla, som många andra skolor och program från gymnasiet var. Alla berättade om sina särsklillda program, vad som gör just det unikt och varför de ska välja just vår linje. Jag som inte är en så stor pratare inför en stor folkgrupp var ju en aningen nervös. Men väl mot slutet gick det bättre och bättre, så nu hoppas jag att jag i alla fall har lyckats övertyga några vilsna nior om att de ska välja media.
Media är faktiskt en väldigt bra linje. Det är så mycket nu förtiden som cirkulerar runt media. Tv, film, tidningar, radio, foto, ja listan kan ju göras lång. Ju mer tiden går, destomer blir media involverat i samhället.
Visserligen måste man antagligen studera vidare på högskola/universitet men om man är målmedveten på det man vill och vad man vill utbilda sig till så går det an. Det finns så många allternativ att välja bland. Det enda som sätter begränsningar är du själv. Vill man så lyckas man oftast också.
Vi på median på Bregårdsskolan jobbar med allt från att fota, spela in radioprogram, göra egna filmer och vi får även en utbildning om journalistik. Det är väldigt mycket praktiska saker som vi gör. De flesta som inte går media säger att det är en väldig hård och jobbig linje. Men det är det verkligen inte, det är vad man gör det till. Det är ganska fritt så du får inte direkt order om att gå ut och fota en blomma, utan du kanske får ett "tema" istället som du får relatera till.
Jag tycker verkligen att jag gjorde rätt val då jag böt från handel till media. Handel valde jag för att jag tänkte mest på att det kan vara väldigt bra att gå handel, eftersom att när du gått ur gymnasiet så behöver du inte läsa vidare utan du kan få jobb direkt, men du har även behörighet att söka in till vidare utbildning. Där gjorde jag misstaget, att tänka på det bästa istället för det roligaste. De flesta linjer på gymnasiet innebär faktiskt att du måste läsa vidare, så jag tycker att ni som ska välja gymnasium nu ska tänka på att inte bara tänka på det bästa utan mer det ni är mer intresserade av.
Så välj media!

Kommentarer
Postat av: ponta

Håller faktiskt inte med dig om att Media är en bra linje. Jag ångrar mitt val till och från.



Alla borde egentligen gå NV för att få en så bred gymnasieutbildning som möjligt! :D

2009-01-19 @ 22:49:40
URL: http://pontaaaa.blogg.se/
Postat av: Lovisa

Haha håller med ponta. Media är suger röv!

2009-01-27 @ 17:21:24

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0